Συγχορδίες αυξημένης 6ης ονομάζονται εκείνες οι συγχορδίες (συνήθως δεσποτικές) ελαττωμένης 5ης σε β΄ αναστροφή, ώστε να δημιουργούν με τη βαρυμένη φωνή του μπάσου και την τρίτη τους (αν είναι δεσποτικές, ο προσαγωγέας), διάστημα αυξημένης έκτης .
Το διάστημα αυξημένης 6ης μεταξύ μπάσου και τενόρου
χαρακτηρίζει αυτή τη συγχορδία
Οι συγχορδίες της αυξημένης έκτης είναι 3 και συμβατικά διακρίνονται με τα ονόματα 3 εθνών : Γαλλική, Γερμανική και Ιταλική. Παρόλα αυτά θα ήταν άστοχο στις παρούσες σημειώσεις να κάνουμε σύγκριση μεταξύ της φύσης της συγχορδίας και του κάθε έθνους. Δεν υπάρχει λόγος λοιπόν να αναφερθούμε εκτενέστερα στην ονοματολογία τους και στις ιστορικές συγκυρίες που τις καθιέρωσαν στη μουσική πράξη. Στις παρούσες σημειώσεις θα αναφερθούμε μόνο στη χρήση τους και θα χρησιμοποιήσουμε την ονοματολογία συμβατικά χωρίς καμία περαιτέρω υπόδειξη στη σημειολογία τους.
Η γαλλική συγχορδία αυξημένης 6ης είναι εκείνη η ελαττωμένη
δεσπόζουσα μεθ? εβδόμης συγχορδία που λύνεται επί της τονικής,
παρουσιαζόμενη σε δεύτερη αναστροφή. Χρησιμοποιείται πάντα πλήρης χωρίς
να παραλείπεται κανένας φθόγγος της.
Ντο μείζονα Μι μείζονα Φα μείζονα Σολ
ελάσσονα Ρε ελάσσονα
Η ιταλική συγχορδία αυξημένης 6ης είναι εκείνη η ελαττωμένη
δεσπόζουσα μεθ΄ εβδόμης συγχορδία που λύνεται επί της τονικής,
παρουσιαζόμενη σε δεύτερη αναστροφή, χωρίς όμως την θεμέλιο. Η συγχορδία
που προκύπτει είναι 3φωνη, και διπλασιάζεται η έβδομη, καθώς παίρνει το
ρόλο της 5ης της VIIης βαθμίδας. Η συγχορδία σημειογραφικά περιγράφεται
και ως VII σε πρώτη αναστροφή με βαρυμένη την 3η της (στη φωνή του
μπάσου)
Οι 5ες παράλληλες που πιθανότατα να προκύψουν από τη σωστή
λύση του παραπάνω διπλασιασμού είναι ανεκτές, καθώς η μία από τις δύο
είναι ελαττωμένη (ιταλικές 5ες)
Ντο μείζονα Μι μείζονα Φα μείζονα Σολ ελάσσονα Ρε ελάσσονα
Η γερμανική συγχορδία αυξημένης 6ης είναι εκείνη η ελαττωμένη
δεσπόζουσα μεθ΄ εβδόμης μετ? ενάτης συγχορδία που λύνεται επί της
τονικής, παρουσιαζόμενη σε δεύτερη αναστροφή, χωρίς όμως την θεμέλιο. Η
συγχορδία που προκύπτει είναι 4φωνη και δανείζεται την 9η του ελάσσονα
τρόπου, αν χρησιμοποιείται σε μείζονες κλίμακες (9η μικρή). Η συγχορδία
σημειογραφικά περιγράφεται και ως VII σε πρώτη αναστροφή μεθ΄ εβδόμης με
βαρυμένη την 3η της (στη φωνή του μπάσου), ενώ η 9η δε χρειάζεται να
ακολουθεί τους κανόνες τοποθέτησης της 9ης, καθώς παίρνει το ρόλο της
7ης της VII βαθμίδας.
Οι 5ες παράλληλες που προκύπτουν για τη σωστή λύση της 7ης, είναι ανεκτές και ονομάζονται γερμανικές 5ες (ή 5ες Mozart), αρκεί να μην παρουσιάζονται στις εξωτερικές φωνές.
Ντο μείζονα Μι μείζονα Φα μείζονα Σολ ελάσσονα Ρε ελάσσονα
Ντο μείζονα Λα ελάσσονα
Ιταλική Γαλλική ερμανική Ιταλική Γαλλική Γερμανική
Ντο μείζονα
Ιταλική Γερμανική